Opel Manta B 400 R14.

De Opel Manta B welke in september 1975 op de markt kwam, bleek een compleet andere auto te zijn dan zijn voorganger met de ronde achterlichten, De Manta A, het was wennen voor het Opel publiek, een anders uitziende coupe en als je bedenkt dat van de Manta A in 5 jaar tijd meer dan een half miljoen exemplaren zijn verkocht, dat moest de “B nog maar zien waar te maken. Diverse smaken stonden in de folders, zelfs voor de Italiaanse markt eentje met een 1.2 motor, dit was meer omdat men toen aldaar belasting betaalde over de cilinderinhoud, de geleende motor uit de Kadett was het dus, en als je dan met een 1.2 de Stelvio of Brennerpas op moest, vergeet het dan maar, volgas in de tweede versnelling. Gelukkig was de rest van Europa wel voorzien van minimaal een 1600 motor. Amerika liet het afweten, de Manta A was wel massaal ingekocht aldaar, met dikke bumpers als veiligheidseis vanaf 1974, de Manta B haalde de strengere eisen niet en er werd ook niet door Opel in geinvensteerd blijkbaar; jammer.

vanaf de 1.6N t/m de 1.9 GT/E ging het goed, weliswaar wat minder verkoop successen dan de Manta A, maar in 1978 werd de 2 liter geintroduceerd, en kort daarop zelfs met injectie, goed voor 110PK. De straat “400” moest het toonbeeld worden als aflossing van de Ascona B, Opel was immers gewend om iedere 5 jaar de modellen te veranderen en als het dan eind 1979 is, dan moet in 1980 wat anders komen. Eind 1979 worden dan ook de Ascona en Manta onderworpen aan kleine wijzigingen, de stalen bumpers maken plaats voor kunststof modellen en hier en daar een kleine verbetering wat nauwelijks indruk maakte.  Ascona kwam met de “Sport” en de “J” uitvoering, de Manta ging al een stukje verder ook een “sport” uitvoering, maar je raadt het al, eerst de smalle en ook de brede “400” was geboren. Nadat de “groep B” in de rallysport ophield, was de Manta de jaren daarna minder bij de top te zien, zeker nog rallysuccessen tot ver in de jaren 80, maar alleen achterwiel aangedreven en “maar” 285PK de strijd aangaan met 4 wiel aandrijvers en merken welke heel veel geld staken in de ontwikkeling van de rallysport, dat wordt lastig. Opel heeft nog 2 prototypes met 4 wielaandrijving gebouwd, Ari Vatanen heeft deze Manta nog mogen testen destijds. In 1988 viel het doek definitief voor de Manta en na 13 verkoopjaren en ongeveer een half miljoen exemplaren was het gedaan. Jammer, geen opvolger, althans, dat was weliswaar de Calibra, maar minimaal 50.000 gulden was in die tijd een te grote financiële sprong. De laatste Manta kostte toen in 1988 44.000 gulden, die was financieel kunstmatig al een beetje opgeschroefd om het gaat ene beetje te dichten.

En voor de liefhebbers een Youtube filmpje van een rally.