De Opel Kadett B Coupe Rallye.

Tja, de Opel Kadett, jaren lang het bekende gezicht naast de VW Kever in het dagelijkse straatbeeld. Eerst de “A” Kadett, en ergens in 1966 kwam de “B” Kadett, nog voorzien van smalle achterlichten en ook al kort daarop de “kiemen” Kadett, de eerst coupe eigenlijk wat vandaag de dag zeer zeldzaam is. De “kiemen” Kadett werd al vrij snel vervangen door de Kadett Coupe met een iets andere zijruit naast de achterbank, deze zie je dan iets vaker dan de kiemen Kadett, dat heeft er mede mee te maken dat er meer zijn gebouwd, maar Opel hield er het niet bij, naast de gewone sedan uitvoering, kwam er ook nog een soort coupe op de markt, de LS en Olympia (Amerika had deOlympia met de 1900 motor zelfs) en  De “B” Kadett werd wat moderner, althans, de achterlichten werden groter en hier en daar wat meer extra’s en zo kwam ook de Kadett Coupe in spectaculaire rallye uitvoering.

Geliefd was de Kadett zeker, in Duitsland werden er diverse wedstrijden mee gereden en was dan ook een gewild tuning object voor bedrijven zoals Irmscher, Steinmetz en later ook in Nederland door Jetten. Tegenhanger de VW Golf I kwam in 1974, toen was net de Kadett “C” op de markt, een echte concurrent in die tijd. De hedendaagse “Kadett” noemen we nu de Opel Astra, de Golf heeft altijd haar naam behouden. Opel wilde toen van haar “legernamen” af, we kenden immers de Admiraal, Diplomaat, Kapitan en met het wegvallen van de verkoopsuccessen werd het roer omgegooid en zodat Astra, Vectra, Calibra en weer later Isignia, Mokka etc, als namen verschenen. 

Gelukkig, nadat GM Opel heeft losgelaten, gaat het de goede kant op met Opel, in eerste instantie bang voor Peugeot misschien, maar de verkoopcijfers en met mooie modellen gaat het weer de goede kant op.